januari 31, 2015 Comments (8) Beginnershoek, Nieuws

Vignet verplicht op Utrechtse Heuvelrug

De geruchten deden al langer de ronde maar vanaf morgen 1 feb. Is het verplicht om op de Utrechtse Heuvelrug te rijden met een vignet op zak. De kosten van het vignet bedrage 7,50 per jaar. Maar voor deze 7,50 krijg je heel wat terug. Er wordt namelijk erg hard gewerkt aan een aangesloten routenetwerk die zo’n beetje alle routes op de Heuvelrug met elkaar verbindt. Dit alles onder leiding van Patrick Jansen en Ton de Haan van Tracks en Trails die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van deze routes. Daarnaast zullen talloze vrijwilligers helpen bij de aanleg en het onderhoud van de routes.

Aanleg routenetwerk

Recent heb ik een deel van de nieuwe Amerongen route gereden en wat is dat een verademing. Een lange singeltrack van 8 kilometer. KOM bochten, singeltracks, jumps alles is aanwezig. Daarnaast zijn al een deel van de slechte delen uit de route gehaald. En de aankomende maanden zal er verder gebouwd worden aan de route. Omdat onderhoud en aanpassingen niet vanzelf gaat hebben onlangs de betrokken partijen als het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Utrechts Landschap, Staatbosbeheer en de Nederlandse Toerfiets Unie een intentieverklaring ondertekend. Hierin is afgesproken om gezamenlijk de Utrechtse natuur te reguleren. Dit collectief gaat gezamenlijk werken aan het verbeteren, vernieuwen en verlengen van mountainbikeroutes.

Met al deze lopende ontwikkelingen wordt er tevens een ingespeeld op een veel gehoorde klacht van wandelaars, fietsers, ruiters en andere recreanten. Zo hebben wandelaars op sommige momenten last van fietsers, vinden mountainbikers dat routes niet uitdagend zijn, te nat of te modderig. Al met al moet het routenetwerk er voor zorgen dat deze problemen in de toekomst niet meer spelen.

Mountainbike vignet

Het vingnet zal als gezegd ingaan vanaf 1 februari. In eerste instantie zullen er controleurs actief controleren op het bezit van een vignet. In de eerste weken zullen, wanneer men nog geen vignet heeft, er waarschuwingen worden gegeven. Op termijn zal het rijden zonder vignet leiden tot mogelijke bekeuringen. Maar wat mij betreft zal iedereen zo’n vignet moeten aanschaffen. De wetenschap van een extreem groot routenetwerk en alle effort die er op dit moment ingestopt wordt is absoluut 7,50 euuro waard.

Waar te verkrijgen?

WinkelAdresPlaats
Rein Veenendaal FietsenDavidsplein 1Veenendaal
Fietswereld Dirk MethorstPatrimoniumlaan 25Veenendaal
Sector2BikesRijksstraatweg 40Elst
Bosrestaurant ’t BerghuisVeenseweg 28Amerongen
DallaCollina CyclingOverstraat 67Amerongen
Biketotaal Pater TweewielersRijksstraatweg 131Leersum
2Wielerspecialist DriebergenDe Sluis 32Driebergen
Restaurant ’t JagershuysWoudenbergseweg 15Zeist
Rijwielpaleis ZeistVoorheuvel 70-74Zeist
BeauforthuisWoudenbergseweg 70Austerlitz
Bikeshop AmersfoortLeusderweg 92-94Amersfoort
Fietswereld Hans GreefhorstHamersveldseweg 71-bLeusden
Tweewielerspecialst Rijk van den BrinkEindseweg 11Overberg

Belangrijk om te vermelden is dat het vignet voor de Heuvelrug, niet geldig is voor de Posbank, Montferland de Loonse en Drunense duinen. Hiervoor is een ander vignet noodzakelijk.

8 Responses to Vignet verplicht op Utrechtse Heuvelrug

  1. jan van maurik schreef:

    waarom wordt er geen landelijk vignet uitgebracht
    ik rij nog wel eens in verschillende gebieden
    moet ik steeds nagaan of ik daar wel mag rijden

    • Arthur Buring Arthur Buring schreef:

      Dag Jan,

      Ik begrijp jouw standpunt en ben het met je eens. In veel gevallen heeft het te maken met landeigenaren, Natuurmonumenten, etc. die allemaal eigen afspraken en belangen hebben. Qua ontwikkelingen is het desondanks zeer positief.

  2. Tom schreef:

    Kan ik die vignetten niet op internet verkrijgen?

    Dan kan ik een route tenminste rijden vanaf waar en wanneer ik maar wil…….

  3. Peter M. schreef:

    Ik vreesde eigenlijk de ontwikkeling waarin betalen om een route te mogen rijden normaal werd, maar nu denk ik daar anders over. Tuurlijk, je betaalt al voldoende belasting in de NL. SBB wordt grotendeels daaruit gefinancierd. Maar als het betekent dat de route in ontwikkeling blijft en waar nodig verbeteringen worden aangebracht dan ben ik voor. Als je mensen aan het werk zet kost dat nu eenmaal geld. Wij doen zelf ons werk ook niet voor nop….. En zoals Arthur beschrijft worden oude routes veranderd en verbeterd en vraagt men daar een vergoeding voor. Op die voorwaarden is 7,50 Euro per jaar te doen.

    Het zou mooi zijn als je daarvoor landelijk met 1 vignet overal terecht kan, maar de organisaties die erover gaan zijn versnippert. De kosten worden ook niet door 1 organisatie gedragen, zodat elke organisatie zijn eigen budget wil ophalen. Wat wel vervelend zou zijn is als een organisatie met veel lokaties voor elke lokatie een bedrag vraagt. Dan wordt het wat mij betreft te duur. Ik “rij” graag op verschillende routes en dan gaat het in de papieren lopen. En waar moet ik dan al de stikkers plaatsen.

    1 vignet voor NM en 1 voor SBB zou een aardig deel van de routes in de NL moeten kunnen dekken. Als die twee organisaties dan samenwerken is 1 vignet voor de meeste routes in de NL voldoende. Ook handig omdat vaak beide organisaties al veel samenwerken bij de aanleg en beheer van natuurgebieden/MTB-routes.

    Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Laten we deze vooral kritisch blijven volgen.

    Mooi artikel Arthur. Goed bezig!

  4. paul schreef:

    Kan ik dat vignet ergens online bestellen?

  5. Frank schreef:

    Prima hoor zo’n vignet, het is het geld absoluut waard, alleen echt jammer (understatement) dat je nog steeds niet online een vignet in je bezit kan krijgen.

  6. Kees schreef:

    Helaas is een vignet niet rechtsgeldig en boetes voor het niet hebben van een vignet al helemaal niet. De toon op mtb sites dat het verplicht is staat mij dus niet aan. Ik snap dat er geld nodig is voor het onderhoud al hou ik zelf wel van ruige en versleten tracks. Zolang de uitgaven transparant worden gehouden vind ik het prima een financiele bijdrage te leveren. Maar dan wel onder het mom van een landelijke mtb vereniging en vrijwillige bijdrage en niet onder het mom van een vignet en boete.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk