mei 10, 2014 Comments (0) MTB tips

Tubeless band monteren

Heb je altijd al eens tubeless willen rijden maar zijn jouw velgen hier nog niet geschikt voor? In dit artikel zal ik uitgebereid toelichten hoe jij jouw velgen tubeless ready maakt en welk gereedschap je hiervoor nodig hebt.

In het kort: Wat is tubeless (ready)?

Tubeless Ready banden zijn geen officiele tubeless banden maar worden door middel van speciale vloeistof als tubeless band gemaakt. Deze vloeistof zorgt voor een goede afdichting van de band en zorgt er daarnaast voor dat de band niet lek gaat.

Voordelen van Tubeless (ready) banden

Het belangrijkste voordeel van een tubeless (ready) band ten opzichte van een gewone band is gewicht. Aangezien een binnenband overbodig is, scheelt dit gewicht. Wanneer je zeer lichte velgen hebt, bespaar je met tubeless banden extra gewicht. Daarnaast heb je met een tubeless (ready) band minder rolweerstand. Kortom de band blijft beter rollen. Zeker bij de 29er wielen een groot voordeel. Verder berschermt de vloeistof (antilekvloeitstof) tegen lekrijden.

Nadelen van tubeless (ready) banden

Eigenlijk zijn er weinig nadelen op te nemen behalve het montage proces. Een tubeless band vergt tijd en geduld om te monteren. Het is niet extreem ingewikkelt maar over het algemeen ben je meer tijd kwijt dan het monteren van een binnenband. Hoe het montage proces eruit ziet zal ik onderstaande stappen (stap voor stap) beschrijven.

Benodigdheden

Stap 1: Tubeless (ready) velg luchtdicht maken

Om en tubeless ready velgen luchtdicht te maken plaats je alleen de velgtape en een ventiel. Notubes noemt dit tape Yellowtape. De velgtape is in twee maten verkrijgbaar: 21 en 25 mm. De 21 mm is geschikt voor velgen met een binnenmaat van van 17 t/m 21mm. De 25mm tape is geschikt voor velgen met een binnenmaat van 22 t/m 25,5mm. De ventielen bevatten een losse ventielkern, welke je voor montage moet verwijderen. Dit kan met notubes ventielkern remover. Wanneer je het lint goed hebt gemonteerd ziet deze eruit zoals op de afbeelding.

Tubeless velg

Stap 2: Banden reinigen

Een belangrijk aspect bij het monteren van tubeless (ready) banden is dat de banden vet-/siliconen vrij zijn. Om de velgen te reinigen kun je gebruik maken van zeep. Gebruik hiervoor een schone nieuwe doek of spons en zorg dat de binnen en buitenzijde (randen) van de velg helemaal schoon zijn.

Stap 3: Monteren van de band

Je velgen zijn nu tubeless (ready) en volledig vet-/siliconen vrij. Nu is het zaak om de buitenbanden te monteren. Het makkelijkste is om de velg op haar zij te leggen en de buitenband aan een kant op de velg te monteren. Wellicht een handige tip: wanneer je de andere zijde van de band in de velg monteert smeer dan nogmaals de binnen en buitenzijde nogmaals in met zeep. Hierdoor gaat het naar binnen duwen van de buitenband in de velg wellicht makkelijker.

Let op: voordat je de band volledig in de velg legt kun je de vloeitstof in de band gieten. Dit kan wel een gepruts zijn als je niet zo’n mooie standaard hebt als op onderstaand foto. Je hebt namelijk de kans dat wanneer de band niet makkelijk in de velg valt alle vloeistof uit de band loopt.

tubeless montage

Om dit te voorkomen heb je een tweede mogelijkheid namelijk het verwijderen van het ventiel met de ventielkern remover (zie onderstaande foto). Wanneer je het ventiel hebt verwijderd kun je met behulp van een spuit, of tuutje de vloeistof in de band gieten. Bij de eerste foto monteer je de band dus niet volledig op de velg, maar wanneer de band er bijna op ligt laat je de vloeistof in de band lopen. In onderstaande situatie kun je de buitenband wel volledig op de velg leggen waarna je in een later stadium de vloeistof in de band giet.

tubeless montage-2

Stap 4: Oppompen van de band

Wanneer je de vloeistof al in de band hebt zorg dan dat je de velg / band nogmaals van zeep voorziet. Dit voorkomt dat de band onder een te hoge druk ploft of dat deze van de velg afloopt. Wanneer je dit hebt gedaan is het zaak om met een compressor of een goede fietspomp de band zo hard op te pompen, totdat je een duidelijk knal hoort. De band is nu volledig gecentreerd en als het goed is luchtdicht afgesloten. De laatste stap die je nu moet doen is zorgen dat de vloeistof evenredig door de band wordt verdeeld. Laat tot slot de band een kwartiertje liggen.

Wanneer je gekozen hebt voor optie twee is het proces een klein beetje anders. Pomp de band zonder vloeistof op, totdat de band ploft. Let op: zeep ook hier de velg nogmaals goed in. Wanneer de band ploft weet je dat deze goed gecentreerd is. Laat nu de band leeg lopen en verwijder door middel van de ventielkern remover het ventiel. Nu kun je de vloeistof dmv een spuit of tuut de vloeistof in de band laten lopen. Plaats het ventiel weer terug met behulp van de ventielkern remover en pomp de band op tot ongeveer 2 bar. Kijk en luister goed of je geen lucht uit de band of het ventiel hoort lopen. Zorg nu net dat de vloeistof goed verspreid wordt en laat de band een kwartiertje liggen.

Dat was het! Veel plezier met tubeless rijden. Is het proces je toch nog niet helemaal duidelijk, laat dan een bericht achter. Wellicht dat onderstaande video je ook nog kan helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk