juli 31, 2014 Comments (1) Marathons

Trainingsweekend Schmallenberg

Dit jaar rijdt het MTBfans marathonteam voor de 2e keer mee in de Trans Schwarzwald 2014 (TS) van 13 tot 17 augustus. De Trans Schwarzwald is een 5 daagse MTBmarathon wedstrijd die dit jaar start in Pforzheim en eindigt in Offenburg. In 2013 stonden Peter, Jan en gastrijder Arjan van Last Gear aan de start, dit jaar zullen Arthur, Jan en gastrijder Arne de banden laten rollen over schotter, single tracks bospaden en een miniem aan asfalt. De TS werd door ons ervaren als een enorme slijtageslag door de niet al te lange afstanden en een beperkt aantal hoogtemeters, zo’n beetje tussen een hele en halve marathon in zit. Het hoogtepunt was toch wel de etappe waar er 40 kilometer lang valsplat omhoog en omlaag gereden werd en waar we de 2e dame van de masters 3 goed uit de wind hebben kunnen houden.

Dit jaar is het parkoers zwaarder als voorgaand jaar. De afstanden zijn ietsje korter maar er worden meer hoogtemeters afgelegd. Daarnaast schijnen er dit jaar wat meer singletracks opgenomen te zijn kortom wij zijn gewaarschuwd. Omdat een gewaarschuwd mens voor 2 telt zijn we voor een trainingsweekend afgereisd naar Schmallenberg. Een plaats in het Sauerland waar ook de beroemde FALKE sokken geweven worden. We hebben gekozen voor het Sauerland omdat het goed aan te rijden is vanuit het midden van het land, er een overvloed is aan accomodaties, konditoreien en restaurants. Ook worden in dit gebied een aantal wedstrijden van de SForzcup gereden waar wij als team aan deelnemen.

Trainingsrit 1 (Donderdag 24/7)

We vertrokken donderdagochtend vroeg zodat wij s’middags nog tijd hadden voor een kort ritje. Om 13:00 kwamen wij aan bij de jeugdherberg waar we voor 3 dagen een overnachting hadden geboekt. Inchecken was zo voor elkaar en een uurtje later zaten we op de fiets. De insteek van de middag was om zo’n 50 km met 1500 hm af te leggen. We vertrokken richting Schmallenberg waar we de route van de Sauerlandmarathon oppikten om daarna af te buigen voor een lange klim richting de Rothaarsteig. De Kahler Asten wordt ons volgende doel en via een singletrack dalen we af om daarna via een schotterpad  een kijkje te nemen bij het bikepark in Winterberg. Dan via Neuastenberg, Langewiese en Hoheleye komen we op de Rothaarsteig bij een gruwelijk steile klim. De kettingen kraken net als de spieren. Afstappen is pek met veren en bovenaan wacht eeuwige roem.

Verder gaat het, over een golvende Rothaarsteig en via Schanze en Latrop. Als afsluiter nemen we een mooi “thuiskomertje” de Fleckenberg, waarna het nog 3 kilometer is voor we neerploffen op het terras van de pizzeria in Schmallenberg.  De balans voor vandaag is 62 km met 1600 km. Het doel van ons weekend is om te ervaren wat een aantal dagen mountainbiken doet met ons lichaam. En om onze spieren eens flink pijn te doen kiezen wij er voor om de vrijdag flink wat kliomters en hoogtemeters af te leggen.

Trainingsrit 2 (Vrijdag 25/7)

De richting was Saalhausen waar we dit jaar nog een loodzware marathon voor de cup hebben gereden. Saalhausen staat altijd garant voor veel hoogtemeters. De aanrijroute is nog redelijk vlak als we via Fleckenberg richting Milchenbach rijden. Dan gaat het gestaag omhoog door het prachtige dal van Milchenbach en komen we aan bij het x-country parcours van Saalhausen. We staan vol ontzag te kijken als we beseffen dat in het voorjaar hier de toppers, in de zeikregen, knalhard naar beneden denderden. Wij hebben voor het lijfsbehoud maar gekozen om te voet te gaan. Desondanks vonden we toch dat we een cappucino en Kuchen hadden verdient en een konditorei was snel gevonden.

Na de koffiebreak was het plan om de Saalhausenmarathon via GPS na te rijden. We starten met een aanloop over asfalt. De eerste klim is lang maar loopt lekker en stijgt gestaag. De beloning is een lekkere snelle afdelingen waarna we weer opnieuw beginnen met klimmen. Bij een wat vlakker stuk in de route krijgen we een mooi uitzicht over Saalhausen. Eenmaal beneden moeten we de weg over en krijgen we 2 steile klimmen voor de kiezen gevolgd door een kilometers lange mooi lopende klim. De hoogtemeters rijgen wij aan een en na een paar uur knallen staan er al 2200 hoogtemeters op het klokkie. We moeten ook  nog terug naar de herberg en besluiten de missie marathon af te breken en een weg terug te zoeken.

Over een schotterpad met een prachtig vergezicht naar Jagdhaus komen we weer op de Rothaarsteig. Die brengt ons via een afwisselend pad en een mooi stukje singletrack in Schanze waar we nog net op tijd zijn om de laatste schnitzel van de dag  te bemachtigen. Daarna is het nog even uitbollen richting Schmallenberg waar we via een soort kamikaze afdaling zo de Jeugdherberg in rijden. Kleine poetsbeurt voor de machine en grote voor de mens en we zijn klaar voor de recuperatie. Dag 2 zit erop met 107 km en 2600 hm. We zijn benieuwd hoe de beentjes morgen aan voelen.

Trainingsrit 3 (Zaterdag 26/7)

Zaterdagmorgen stonden we op met benen die aangaven dat inspanning niet zo gewenst was. Nee zeiden we, aan de slag en na een goed ontbijt gingen we op pad voor een rondje met zeker in het begin een makkelijke klim. Inrijden en warm draaien ging via de Wiltzenberg en met een schitterende lange klim door het Sorpetal naar Rehsiepen. Daarna teruggedraaid naar een wat steilere en vervolgens zeer steile klim de Hunauerturm. Dit is een hoge mast die je vanuit Schmallenberg in de verte kan spotten. We volgen de Hohenflug, een lang wandelpad over een kam die naar Altastenberg gaat. Daarna bakkie doen in het Bobhaus met zicht op de downhillers van het bikepark in Winterberg. De hoek bij Winterberg, Mollseifen en Zuschen is voor ons Terra Nova. Dit blijkt als we anderhalf uur van mooi klimmen en dalen nog steeds uitkomen bij het bikepark.

We besluiten de rode draad weer op te pakken en gaan nu wat makkelijker terug via de Rothaarsteig. Hoewel ook hier de nodige hoogtemeters in zitten komen we na een uurtje of 5 weer bij de basis en hebben wij 83 km en 2100 hm afgelegd. We merken dat we nog niet kapot zijn maar voor vandaag is het welletjes. Na een warme douche lopen wij naar de Handweiserhutte om aan te schuiven voor een heerlijke maaltijd. De kok komt zelfs vragen of het echt wel genoeg is en na enig aarzelen van onze zijde krjjgen we gewoon nog een portie. Supertent!

Trainingsrit 4 (Zondag 27/7)

Zondag is een kleine finale en we gaan, het wordt bijna saai, via een mooi flowie pad naar de route van de marathon van Nordenau. Bij Westfeld pakken we die op en gaan op weg. De beentjes raken wat vermoeider maar toch kunnen we elkaar nog aardig prikkelen om een tandje bij te geven. De koffie drinken we in de Schwedenhutte. De hut boven Altastenberg zelf is prachtig en het uitzicht is schitterend.  Opzadelen en verder, langs de Hoher Knochen gaan we weer naar de Rothaarsteig wat toch een heerlijk thuiskomertje is. Met ruim 50 km en 1100 hm is het een mooie afsluiter.

Na 4 dagen zijn we tevreden waar we staan. We merken dat de trainingsarbeid van de afgelopen maanden zijn vruchten afwerpt. Nu is het komende weken rustig aan en goed uitrusten. Al met al hebben wij er zin in om af te reizen naar het Schwarzwald!

One Response to Trainingsweekend Schmallenberg

1. Peter M. schreef:

Mooi verhaal. Goede training. Klonk alsof jullie er idd klaar voor waren.

Vandaag hebben jullie etappe 4 van de VTS gereden. Zie http://de.trans-schwarzwald.de/
    En het is nu al duidelijk dat jullie er idd klaar voor waren. Tot nu toe sterke prestaties van het hele team. Kan alleen maar mezelf verbijten dat ik er dit jaar niet bij kan zijn.