november 10, 2013 Comments (0) Trainingsadvies

Trainen op de weg voor mountainbikers

Als je naar het trainingsschema van een wedstrijd-mountainbiker kijkt, dan worden er regelmatig trainingen op de racefiets gepland. Bijna alle wedstrijd-mountainbikers trainen ook op de racefiets op de weg. Dit terwijl mountainbiken toch een heel andere discipline is. In deze aflevering gaan we in op het hoe en waarom van het trainen op de weg.

Souplesse en techniek

Op een racefiets op de weg is het veel gemakkelijker om een hoog traptempo aan te houden. Dit in tegenstelling tot het fietsen op de mountainbike in het bos. Allerlei obstakels zorgen hier voor een grote variatie in verzet en trapfrequentie. Het is op de weg dus eenvoudiger om de aandacht te verschuiven naar de souplesse en traptechniek. Een hoge trapfrequentie, bevordert de traptechniek. Door een goede traptechniek zal het prestatievermogen dus toenemen.

Het basisuithoudingsvermogen

In één van de vorige artikelen spraken we over het basis uithoudingsvermogen, als zijnde een voorwaarde om optimaal te presteren. Dit basisuithoudingsvermogen, waarbij de hartfrequentie en het tempo relatief laag blijven, kan het beste, maar ook het gemakkelijkst op de weg getraind worden. Het is namelijk op de weg eenvoudiger om je hartfrequentie laag te houden. Een weg loopt nu eenmaal beter dan een bospad. Hierdoor is het eveneens mogelijk om de hartfrequentie laag en de trapfrequentie hoog te houden. Tevens is het op de weg gemakkelijker je hartfrequentie te controleren gezien de obstakels in het bos.

Snelheid

Op de racefiets kun je optimaal de snelheid trainen. Dit, omdat met dezelfde hartfrequentie, op de racefiets de snelheid hoger ligt dan op de mountainbike. Het zenuwstelsel onthoud namelijk de trapfrequentie met bijbehorende snelheid. Dit trainingseffect komt goed van pas op de mountainbike. Het wordt hierdoor mogelijk om deze hogere snelheid te benutten tijdens het mountainbiken. Achter de brommer trainen is ook een manier om je snelheid te verbeteren. Dit komt omdat er achter een brommer hogere snelheden te realiseren zijn met een relatief lage hartfrequentie. Bovengenoemd trainingseffect zorgt er voor dat er dan zonder brommer hogere snelheden bereikt kunnen worden.

Tempohardheid

“Trainings” koersen op de weg worden gebruikt om de tempohardheid te trainen. Tempohardheid is het vermogen om gedurende lange tijd een (zeer) hoog tempo te rijden. Dat dit belangrijk is voor een mountainbiker moge duidelijk zijn. Omdat een trainingskoers toch een soort wedstrijd is, heb je tevens te maken met wedstrijd- spanning. Door deze wedstrijdspanning, kun je, als het goed is, beter presteren dan zonder deze spanning. Hierdoor is het mogelijk om veel intensiever te “trainen” dan in een normale training haalbaar is. Is tijdens een normale training het moment aangebroken waarop het zwaar wordt, en er aan stoppen wordt gedacht.  Tijdens een trainingskoers, geef je niet zo snel op, je kunt dieper gaan. De training heeft hierdoor eveneens een mentaal karakter. Het goed leren omgaan met wedstrijdspanning is ook een gunstig neveneffect van het regelmatig inplannen van trainingswedstrijden.

Een van de basisprincipes van training is variatie. Door de mountainbike regelmatig af te wisselen met de racefiets, kan er meer variatie in het trainingsprogramma ontstaan. En zoals je weet:

‘variatie is prestatie!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk