december 28, 2014 Comments (3) Trainingsadvies

Even voorstellen: Robert van Rijn

Ik ben specialist op het gebied van sport en voeding en werkzaam als sportdiëtist, lifestylecoach en personal trainer. Ik heb een eigen bedrijf gevestigd binnen een gezondheidscentrum waar ik top- en amateurs sporters begeleid op het gebied van voeding, training en leefstijl.
Robert websiteIk merk in de praktijk dat er nog steeds veel onduidelijkheid bestaat over (sport)voeding. Hoeveel kilocalorieën moet ik per dag eten? Wat moet ik vóór, tijdens of na een training eten? Hoe moet ik koolhydraten stapelen voor een wedstrijd? Mag je na 20.00 uur wel of niet meer eten? Welke supplementen kunnen mijn sportprestaties verbeteren?  Etc. Via deze blog wil ik jullie informeren over sportvoeding, helpen met alle vragen en vooral laten zien wat de juiste voeding voor jullie kan doen.

Dat je goed moet eten rondom wedstrijden en trainingen spreekt voor zich. Sportvoeding zorgt ervoor dat je op je best kan presteren, doordat je zo lang mogelijk probeert uit te stellen dat je uitgeput raakt. Maar het dagelijks gebruiken van gezonde basisvoeding is nog belangrijker. Hierdoor vorm je een goede basis om te kunnen presteren. Door dagelijks gebruiken van goede voeding zorg je voor voldoende energie en voedingsstoffen om te kunnen trainen en om sneller te herstellen na inspanning. Daarbij kan voeding bijdragen aan een goede gezondheid.

Een goed samengestelde voeding helpt dus om beter te presteren, sneller te herstellen en het lichaam in vorm te houden. Wanneer er intensieve trainingen en wedstrijden op het programma staan, is het belangrijk dat de energie-inname, de samenstelling van de voeding en de timing van de maaltijden hierop worden aangepast. Om al deze aspecten in het voedingspatroon te verwerken wordt er gebruik gemaakt van een piramidemodel. Dit model richt zich op de drie onderdelen binnen de sportvoeding:

  • Basisvoeding
  • Sportspecifieke voeding
  • Voedingssupplementen

PiramideOm het optimale uit je voeding te halen, moet je de piramide van beneden naar boven doorlopen. Eerst moet het grootste en het belangrijkste deel van de piramide, de basisvoeding, op orde zijn. Hierna kun je kijken naar de sportspecifieke voeding en de timing van de maaltijden. Wanneer dit op orde is, kun je achterhalen welke voedingssupplementen er op de markt zijn die jouw prestaties verder kunnen verbeteren.

In de komende blogs wil ik het gebruik van (sport)voeding rondom mountainbiken verder uitlichten, zodat jullie je fietsprestaties kunnen optimaliseren.  Als jullie vragen over bepaalde onderwerpen hebben, hoor ik het graag. Zodat ik jullie gericht kan informeren.

3 Responses to Even voorstellen: Robert van Rijn

  1. Peter Heusschen schreef:

    Hallo Robert,

    Mijn naam is Peter Heusschen ik zou graag wat info willen hebben over de voeding van fietsers?
    Even iets over mezelf,
    Ik ben net 39j geworden,
    Heb vanaf mijn 18e t/m mijn 36e hard gelopen, gem.5,6x p/wk(way of life) incl. wedstrijden eerst de baan,cross en toen de weg, (schema’s, stages,trainers enz.)
    Enkele pr’s 3km 8’32” 10km 31.25″ 15km 48’13” bij de masters kampioen v Ned.ook 3e op het EK masters op de halve marathon
    Nu 2,5jaar geleden geblesseerd geraakt één jaar van dokter naar dokter van alles gedaan. Conclusie pubic bone overload!! Ja wat is dat nou, kortom een overbelasting van mijn lies gebied vocht in t schaambot enz. Indien ik een topsporter was dan was het einde carrière. Maar goed wat nu?? De fiets/MTB op en geen last dus meer meer een club een knwu licentie aangevraagd. Ik kan het niet laten moet competitie hebben…
    Voel me daar goed bij, afgelopen zomer het NK MTB gereden bij de 30+
    En wat denk je 10e van de +/-40 mannen ik denk niet slecht toch?
    Eerste seizoen licentie. Dat smaakt naar meer.. Nu weet je dat je niet altijd kan fietsen ipv hardlopen
    Nu is dat natuurlijk niet te vergelijken
    Maar wat ik zeggen wil is dat ik niet zoveel verbrand dan het lopen voorheen. Ik kon toen alles eten maakte niet uit maar met fietsen moet je uitkijken!! Te minste ik.
    Mijn eet patroon is nagenoeg hetzelfde gebleven maar ik train iets minder,wordt wat ouder en het bewegings apparaat werkt wat anders dan met het lopen.
    Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste eten voor fietsers? Gewoon minder?
    Beter opletten? Want ik wordt langzaam aan wat dikker nooit gehad!
    Dus
    Graag tips en trucs voor de fietser.

    Bedankt voor het lezen,

    Peter Heusschen
    Gemert

  2. Arthur Buring Arthur Buring schreef:

    Hoi Peter, ik heb jouw vraag doorgestuurd naar Robert. Hij zal binnenkort contact met jou opnemen om je vragen te beantwoorden. Daarnaast zal jouw vraag in een volgend artikel worden behandeld.

  3. Arthur Buring Arthur Buring schreef:

    Hoi Peter,

    Ik heb jouw vraag voorgelegd aan Robert en hij heeft een passend artikel geschreven. Wil je meer weten je vindt hem hier: http://mtbfans.nl/de-energiebalans/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk