september 17, 2013 Comments (0) Trainingsadvies

Mountanibike vorm

Het is september en het wedstrijdseizoen voor de mountainbikers loopt naar zijn einde. De laatste marathons worden komende weekenden gereden in het buitenland om in Nederland tot een beslissing te komen in de Bart Brentjens Classic, of het Nederlands Kampioenschap Marathon in Eijsden.

De week er op begint het strandseizoen al weer en ook de cross, of het veldrijden begint in september. Voor mij als trainer zijn het mountainbiken, het veldrijden en het strand-rijden, drie verschillende disciplines, die ook allemaal een andere aanpak verlangen. Dus hoe ga je als wedstrijdrijder en trainer er voor zorgen dat je goed blijft presteren in die laatste weken tot aan half oktober en hoe blijf je vervolgens fit om nog wat strandraces te rijden. En hoe blijf je gemotiveerd?

Kortom; hoe blijf je in vorm èn WAT is vorm?

Vorm is zo’n begrip dat je veel hoort. En iedereen begrijpt het. Maar ook wanneer je rust hartslag een mooie 45 slagen per minuut is, je wattage op 200 of 250 gemiddeld uit komt tijdens trainingen en wedstrijden of je vetpercentage mooi laag blijft en dus de fysieke vorm aanwezig lijkt, dan nog kun je op een regenachtige dag ineens het gevoel hebben dat er een olifant mee rijdt op je achterwiel en dat iedereen je voorbij komt. Terwijl je voort ploetert, zegt dat stemmetje in je hoofd: “kom op joh, je bent hartstikke goed in vorm, wat is dit nou?”

Zo aan het eind van de zomer, kun je als (wedstrijd) mountainbiker de motivatie om te trainen een beetje verliezen. Trainen, naar je wedstrijd (of toertocht) reizen, presteren, een keer vallen of een wedstrijd met kramp uitrijden….alles kost energie. Ook een schaafwond of zere knie heeft herstel tijd nodig. En ook al blijft de fysieke vorm goed, het hele mechanisme wordt toch moe. Er moet tijd zijn om niet alleen fysiek, maar ook mentaal te herstellen. En hoe doe je dat als je als fanatieke amateur, naast je trainingen toch ook die volledige baan hebt? Als je dan merkt dat je soms moeite hebt om op de fiets te stappen voor een training, dan is de mentale vorm gewoon een beetje minder. En dat is normaal.

Vorm is ongrijpbaar, maar wel een combinatie van fysiek welbevinden en lekker in je vel zitten. Een ogenschijnlijk klein probleem op je werk of thuis, kan net die 5% aan vermogen en conditie schelen. Dat tweede biertje drie dagen voor de wedstrijd of een goeie biefstuk de dag voor de wedstrijd kan net iets teveel energie kosten om goed te verwerken en kan de concentratie een beetje doen verslappen.
Jouw lichaam geeft ook heel goed aan of een training goed voor je is. Dus soms is goed in vorm zijn dat je toegeeft aan je intuitie dat het die dag geen zin heeft om te gaan fietsen, of naar de sportschool te gaan. Leer luisteren naar je lichaam. Let op dat die loopneus kan betekenen dat je vatbaar bent voor een verkoudheid en dat je die niet “er uit zweet”. Vorm is niet alleen te behouden door goed te trainen en te letten op de fysieke arbeid en rust verhouding, vorm is ook en vooral te behouden door soms gewoon stil te blijven zitten en toe te geven aan lusteloosheid.

En mocht je met schema’s werken, dan is dat schema een kapstok. Luister naar je zelf en vraag soms eens om advies van je trainer of anderen oom dat te leren. Het wordt herfst….De klassieke rust periode moet binnenkort weer es genomen worden, om weer fris (fysiek en mentaal) aan een nieuw trainingsseizoen te kunnen beginnen. En de herfst en winter periode worden gebruikt voor krachttraining en het opbouwen van duurvermogen.

Beter worden dan het jaar er voor; Daar gaat het om!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk