september 1, 2013 Comments (0) Trainingsadvies

Luisteren naar het lichaam

Omdat beter presteren niet alleen afhankelijk is van veel en intensief trainen, maar ook van het op tijd herstelmomenten inlassen, is bovenstaand begrip uiterst belangrijk. Training is afbraak en herstel is opbouw. Dit betekent dat de progressie vooral komt van het herstel van een training en niet van de training op zich, je lichaam past zich aan tijdens het herstel en niet tijdens de training. Hoe wordt het herstel bepaald en weet je of je voldoende bent hersteld, dus weer kunt trainen? Om dit te bepalen is het belangrijk om naar de signalen van je lichaam te luisteren. Het lichaam geeft perfect aan of het hersteld is of niet. Het is alleen de kunst om naar de signalen te luisteren.

Wat kunnen signalen van een niet optimaal herstel zijn:

  • Rustpols: de hartslag in rust bepaald voor een deel het herstel. Is de rustpols > 5 slagen per minuut hoger dan normaal, dan is het lichaam nog niet hersteld.
  • Gevoel: het gevoel is heel belangrijk, een ervaren sporter voelt precies aan de benen of hij/zij goed hersteld is. Als je een trap oploopt, en de benen voelen branderig, loom aan dan kan dit duiden op onvoldoende herstel, rust of een hersteltraining is het devies.
  • Trainingshartslag: als je tijdens een training bemerkt dat de hartfrequentie niet omhoog wil ondanks de behoorlijke intensiteit, dan kan dit ook op vermoeidheid wijzen
  • Prestatiedaling: Onverklaarbare vermindering in prestatie is vaak het gevolg van niet optimaal uitgerust zijn. Vaak denkt men nog harder te moeten trainen wat een averechtse werking tot gevolg heeft. Een hersteltraining kan wel nuttig zijn, de afvalstoffen die nog in de spieren aanwezig zijn worden tijdens een hersteltraining versneld afgevoerd. Een goede hersteltraining voor fietsers kan een uurtje rustig losfietsen zijn op een licht verzetje met een lage hartfrequentie. Voor de lopers is een half uurtje rustig loslopen voldoende om de doorbloeding met een factor 6 te vermenigvuldigen. De afvalstoffen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dit komt het herstel ten goede.

Alleen hard trainen is dus niet belangrijk, herstel is zeker zo belangrijk. Door goed naar het lichaam te luisteren kan de inspannings/herstelverhouding nog beter in balans gebracht worden. En deze balans moet er zijn om je prestaties te verbeteren. Ook als dit betekent dat je een cyclosportieve tocht of wedstrijd moet annuleren.

Luister ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar werkbalk