juli 17, 2013 Comments (3) MTB tips

Drivetrain vervangen

3 Responses to Drivetrain vervangen

  1. Han vd Klugt schreef:

    Hallo, ik heb een vraagje.
    ik citeer even uit bovenstaand artikel.
    “”Je kunt de kettingbladen op verschillende manieren monteren er is er maar een de juiste. De meeste kettingbaden hebben een markering aan de binnenzijde of uitsteeksel of pijltje dat ter hoogte van de crank moet komen.””
    tot zover is dat duidelijk, echter je kunt het ketting blad dan nog steeds op twee manieren monteren, bij sommige bladen staat de vertanding enigszins schuin
    in het ene geval staat bij montage de vertanding schuin naar voren in de draairichting maar als je het blad omdraait (nog steeds met de markering en/of pijltje bij de crank) staat de vertanding naar achteren gezien in de draairichting
    welke is de juiste ?
    met vriendelijke groet
    Han

  2. Arthur Buring Arthur Buring schreef:

    Dag Han,

    kun jij wellicht een foto sturen van jouw blad? Kennelijk is het bij jou lastiger te zien.

  3. Peter M. schreef:

    Han, je denkt te ingewikkeld. Maar je hebt zeker gelijk dat je kettingbladen vaak ook verkeerd om kunt monteren.

    Onderstaand komt mogelijk te laat voor Han, maar mocht een ander er mee zitten dan hier een paar tips.

    Ten eerste: Zoals het versleten kettingblad gemonteerd was monteer je precies zo je nieuwe kettingblad. We hebben tegenwoordig bijna allemaal een mooie GSM met fototoestel. Als je alles op de foto zet kan je terug kijken om te zien hoe het ook al weer in elkaar zat. Dat is de makkelijke manier.

    Ten tweede: Vaak is een kettingblad voorzien van gefreesde/verzonken randen om bijvoorbeeld de kettingbladbouten (half-)verzonken te monteren. Als je een twee- of drie bladensysteem hebt betekent dit vaak dat het grote blad de ingefreesde rand aan de buitenzijde heeft en het blad daar weer achter aan de binnenkant.

    Ten derde: Vaak zijn bladen voorzien van reclame/merk/type teksten. Gemonteerd zijn deze vaak, indien goed gemonteerd, vanaf de rechterzijde van de fiets te lezen.

    Er zijn zoveel fabrikanten die bladen aanbieden ter vervanging van de originelen dat er ook zoveel uitzonderingen kunnen zijn, maar met gezond verstand kom je ver. En anders heb je altijd nog onze vriendelijke en hardwerkende LBS.

    Mocht je zelf ook een tip hebben plaats dan ook een reactie. Bouwen we met zijn allen een mooie vraagbaak op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar toolbar